تفاوت SSL و TLS

تفاوت SSL و TLS

TLS چیست و تفاوت SSL با TLS:

TLS یک پروتکل امنیتی جهت ایجاد ارتباط امن بین کلاینت یا کاربر با اپلیکیشنها یا بین دو سیستم در شبکه های بزرگ از جمله اینترنت می باشد و درواقع یک بروزرسانی امن تر و نسخه جدید SSL است که به آن لقب جانشین SSL هم داده شده و به لیل شباهت نوع کارکرد هر دو همچنان کاربران با نام SSL آن را می شناسند.

TLS بر پایه پروتکل SSL بنا شده است و زمانی که یک گواهینامه SSL جدید تهیه می کنیم در واقع یک TLS بروز شده و جدید ترین نسخه SSL که نسخه ای بروز از همان TLS را دریافت می کنیم. در حال حاضر TLS شامل ورژن های TLS1.3 , TLS1.2 می باشد. هر نسخه جدید ویژگی های تازه ای را به ویژگی های قبلی می افزاید و برخی از جزئیات داخلی را اصلاح می نماید. برخی مواقع به پروتکل TLS پروتکل SSL/TLS گفته می شود.

تفاوت TLS و SSL :

در ماهیت SSL و TLS تفاوتی وجود ندارد و در واقع TLS را می توان نسخه ارتفا یافته و جایگزین SSL دانست

SSL مخفف Secure Sockets Layer می باشد. این پروتکل توسط کمپانی Netscape به عنوان اولین پروتکل امنیتی ابداع شد و بعدها این کمپانی توسط AOL خریداری شد. ( در صورت تمایل به منظور آشنایی بیشتر با پروتکل SSL می توانید مقاله SSL چیست را مطالعه نمایید.)

TLS مخفف Transport Layer Security و به معنای پروتکل امنیتی لایه انتقال می باشد. این نام به منظور جلوگیری از هر گونه مسائل حقوقی با Netscape تغییر یافت، بنابراین این پروتکل می تواند آزاد و رایگان باشد و به عنوان یک RFC که مخفف Request for Comments و به معنای درخواست برای نظرات است، منتشر شود.
TLS استاندارد ارتباط بسیار نزدیک با SSL رده 3.0 دارد و در منابع زیادی از آن به عنوان نام جدید SSL یاد شده و در برخی اوقات به عنوان SSL 3.1 شناخته می شود و بایستی در توسعه های جدید مورد استفاده قرار گیرد. برنامه های کاربردی که نیاز به سطح بالایی از قابلیت همکاری دارند بایستی با SSL 3.0 و TLS پشتیبانی شوند. از آنجایی که این دو پروتکل شباهت بسیار زیادی با هم دارند، تفاوت بین پروتکل TLS و پروتکل SSL 3.0 خیلی مشهود نمی باشد.
هر دو روش رمزگذاری کاملا مشابه هستند و در کلیات تفاوت زیادی ندارند با این حال هر کدام یک استاندارد مستقل است و TLS از الگوریتم رمز نگاری قوی تری استفاده می کند، همچنین یکی دیگر از تفاوتهای SSL با TLS پورتهای مورد استفاده می باشد. ولی از لحاظ تئوری تفاوتی با SSL ندارد و هر دو پروتکل امنیت را در لایه 7 application layer مدل OSI تامین می کنند.

 

تفاوت SSL و TLS

HTTPS در حقیقت HTTP با پروتکل SSL/TLS است. SSL/TLS ایجاد امنیت می نماید و تونل دو طرفه ای برای رد و بدل اطلاعات باینری دلخواه است. HTTP پروتکلی برای ارسال درخواست ها و دریافت پاسخ هاست. هر درخواست و پاسخ شامل هدر (Header) هایی پر از جزئیات، دقیق و احتمالا شامل برخی مطالب است. HTTP به معنای تونل دو طرفه برای رد و بدل نمودن اطلاعات باینری دلخواه است و زمانی که در تونل فوق یک اتصال SSL/TLS برقرار گردد، به آن HTTPS گفته می شود.

 

مطالب مرتبط:

SSL چیست؟

خرید TLS

Wildcard SSL

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *